Asi každý z nás si už někdy řekl, že by měl začít jíst zdravěji. Někdy to možná dokonce uvedeme i do praxe, ale naše naučené chutě nás po pár dnech dovedou k tomu, že zhřešíme a dostaneme se opět na začátek. Častým důvodem, proč nám tyto pokusy stále nevycházejí, bývá to, že na to jdeme příliš drasticky. Co takhle svůj současný jídelníček obohatit o pár nových, zdravějších ingrediencí a postupně své obzory rozšiřovat? Mohly by vám přijít vhod třeba následující výživné potraviny.

  1. Špenát
  2. Rajčata
  3. Mrkev
  4. Borůvky

1. Špenát

Velkou předností špenátu je především jeho obsah esenciálních mastných kyselin omega-3 a kyseliny listové, jejichž pravidelnou konzumací můžete podstatně snížit riziko infarktu, mrtvice a osteoporózy. Kyselina listová navíc podporuje proudění krve do celého organismu včetně intimních partií, díky čemuž představuje ideální prevenci před vznikem pohlavních problémů spojených s věkem. Abyste tyto účinky pocítili i vy, stačí, když sníte jeden hrnek čerstvého nebo půl hrnku tepelně upraveného špenátu. Není divu, že si Pepek námořník tuto listovou zeleninu tolik oblíbil.

2. Rajčata

Hned ze začátku vám o rajčatech povíme dvě důležité věci. Za prvé byste měli volit spíše ta červená, protože obsahují větší množství antioxidantu zvaného lykopen, který pomáhá snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění, snižuje hladiny cholesterolu v krvi, podporuje imunitní systém a chrání kůži před negativním vlivem UV záření. Druhou věcí je to, že nemusíte ohrnovat nos nad protlaky a jinak zpracovanými rajčaty, protože z nich lykopen vstřebáte ještě o něco lépe. Abyste do sebe dostali doporučenou denní dávku tohoto antioxidantu – tj. 22 mg – snězte zhruba osm cherry rajčátek nebo vypijte sklenici rajčatového džusu.

3. Mrkev

Existují výživné potraviny, které jsou velmi bohaté na karotenoidy – tedy látky rozpustné v tucích, které se podílejí na prevenci a léčbě několika typů rakoviny a tlumí příznaky zánětlivých onemocnění, jako je astma nebo revmatická artritida. Žádný z těchto druhů se však nemůže chlubit tak nízkým obsahem kalorií jako mrkev. To znamená, že si můžete dopřát bohaté množství antioxidantů a zároveň si nemusíte hlídat, kolik jste toho snědli. Nicméně půl hrnku denně bohatě postačí.

4. Borůvky

Hledáte-li ovoce, které vás zásobí co možná největším množstvím antioxidantů, pak sáhněte po borůvkách. Chrání mozek před degenerací způsobenou stářím, bojují proti vzniku cukrovky a dokonce tělo ochraňují před rakovinou. Jsou bohaté na vlákninu a mimo to i na vitaminy A a C a podle studií pomáhají udržovat dobré kardiovaskulární zdraví. Zaujaly vás účinky borůvek? Tak si každý den naordinujte jeden hrnek čerstvých nebo půl hrnku mražených či sušených borůvek – snadnou cestou jak je připravit je například namixování do smoothie.

Chcete-li převzít své zdraví do vlastních rukou, pak je změna diety tou nejjednodušší a zároveň i nejúčinnější cestou, i když vám to tak v počátcích vůbec nemusí připadat. Pokud ale půjdete krůček po krůčku a postupně budete nahrazovat nezdravá jídla za výživné potraviny, po pár měsících se podíváte zpátky a zjistíte, že se cítíte mnohem lépe a vlastně vás to ani nestálo žádnou námahu. Hlavně si nikdy nic nevyčítejte a pokud zhřešíte, připravte si jako kompenzaci pořádnou mísu salátu nebo ovocem nadupané smoothie.
4 výživné potraviny, které byste měli jíst každý den

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Post navigation